5 syytä, miksi yritysten tulisi käyttää tekstiviestejä viestinnässään

Viestejä lähetetään nyt enemmän pikaviestipalveluiden kautta kuin tekstiviesteinä, mutta viranomais- ja yritysviestinnässä tekstiviestien suosio on kasvanut.

5 syytä, miksi yritysten tulisi käyttää tekstiviestejä viestinnässään

Pikaviestipalvelujen, kuten Facebookin ja WhatsAppin käyttö on ohittanut perinteisten tekstiviestien lähettämisen. Vuoden 2019 kuluttajatutkimuksen mukaan viikoittain pikaviestipalveluja käytti jopa 84 % vastaajista, kun taas tekstiviestejä lähetti 70 %. Varsinkin viihteelliset ja kavereiden väliset viestittelyt ovat siirtyneet pikaviestipalveluihin. Tekstiviestien aika ei kuitenkaan ole ohi, sillä niitä käytetään yhä enemmän viranomais- ja yritysviestinnässä. Tekstiviestit tarjoavatkin ainutlaatuisia mahdollisuuksia verrattuna muihin viestintäkanaviin.

Tekstiviesti tavoittaa kenet tahansa

Toisin kuin pikaviestipalvelut, tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen ei vaadi erillisen sovelluksen lataamista, sillä tekstiviesti-toiminto löytyy jo valmiiksi puhelimista. Tekstiviestin suuri etu on myös se, ettei viestittely vaadi internet-yhteyttä. Lisäksi puhelimen ollessa virrattomana tai katvealueella viestit tallennetaan viestikeskukseen odottamaan, kunnes viesti voidaan lähettää. Tekstiviestillä saat siis todennäköisesti yhteyden kaikkiin asiakkaisiisi ja työkavereihisi – olivat he missä tahansa.

Tekstiviesti on nopeaa viestintää

Tekstiviestit mielletään yleensä lyhyiksi viesteiksi, kun verrataan esimerkiksi sähköpostiviesteihin. Tämä tarkoittaa sitä, että viestin kirjoittamisessa kestää vähemmän aikaa ja viesti saa mennä hyvin suoraan asiaan. Lisäksi meillä Ryhmätekstiviesteissä voit tallentaa kirjoittamasi viestipohjan ja lähettää saman viestin kerralla suuremmillekin vastaanottajamäärille. Näin saat esimerkiksi tärkeän muistutusviestin lähetettyä koko yhteisölle nopeasti.

Tekstiviesti ei huku viestipaljouteen

Viihteellisten ja kavereiden välisten viestien siirtyminen pikaviestipalveluihin on tehnyt tekstiviesteistä täydellisen kanavan tärkeiden viestien lähettämiseen, sillä tekstiviestit eivät huku viestien paljouteen. Tekstiviestit eivät myöskään sähköpostien tavoin voi kadota automaattisiin roskapostikansioihin, joten viestien perään ei tarvitse kysellä.

Tekstiviesti huomataan nopeasti

Matkapuhelin kulkee taskussa tai käsilaukussa mukana kaikkialle. Lisäksi viestit tarkastetaan useaan otteeseen päivän aikana. Zipwhipin vuoden 2020 laajan kyselyn mukaan 75 % vastanneista oli jo vilkaissut puhelintaan vähintään kerran 30 minuutin sisällä heräämisestään. Lisäksi suurin osa käyttäjistä tarkasti kännykkänsä yli 20 kertaa päivässä ja 16 % jopa yli 50 kertaa. Toinen tutkimus taas väittää, että ihmiset vilkaisisivat puhelintaan jopa 221 kertaa päivässä ja käyttäisivät reilusti yli 3 tuntia päivässä.

Tekstiviestien avausprosentti on korkea

Suurin osa tekstiviesteistä luetaan kolmen ensimmäisen minuutin sisällä. Tekstiviestien avausprosentin väitetäänkin olevan yli 90 % maailmanlaajuisesti. Tätä voi verrata esimerkiksi sähköpostien avausprosenttiin, joka on vain reilu 20 %. Tämä näkyy esimerkiksi avaamattomien viestien määrässä. Zipwhipin mukaan keskiarvoisesti kuluttajilla on jopa 96 lukematonta sähköpostiviestiä, kun taas tekstiviestien osalta lukemattomien viestien määrä on vain 0,5. Tekstiviestit tavoittavat vastaanottajan jopa paremmin kuin puhelut, sillä tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun ei usein edes vastata.

Oli kyse sitten muistutusten tai toimitusehtojen lähettämisestä, asiakaskokemuksen mittaamisesta, mobiilimarkkinoinnista tai sijaisten rekrytoinnista – tekstiviestin käyttömahdollisuudet ovat moninaiset. 

Avaa tili

Valitse itsellesi sopiva palvelupaketti ja testaile rauhassa – ensimmäinen kuukausi on kuukausimaksuton. Riskitön kokeilu; ei luottokorttitietoja, ei avausmaksuja, eikä vanhenevia krediittejä ja tilauksen voi irtisanoa milloin vain.

Avaa tili

Ryhmätekstiviestit

Mobiilimarkkinointia kustannustehokkaasti

Ratkaisumme